Ihminen oppii elämänsä aikana käytännössä kaikesta siitä,
mitä hän tekee tai vaihtoehtoisesti jättää tekemättä. Sosiaalisessa mediassa
omien asioiden julkinen pohdinta edellyttää harkintaa. Iän ja kokemuksen myötä reflektointi
ja kriittisyys useimmiten kasvavat ja tämä saattaa näkyä myös julkaistuissa omien
ajatuksien sisällöissä. Sosiaalista mediaa voivat yliopisto-opiskelijatkin
käyttää hyväksi opiskelussaan. Wikipediaa voi pitää hyvänä esimerkkinä harkitusta
omien ajatuksien tuotosten esittelyn foorumista sosiaalisessa mediassa (ks. http://fi.wikipedia.org/wiki/Charles_Chaplin).
Opetuksen ja oppimisen saralla sosiaalinen media on parhaillaan
ottamassa vasta ensi askeleitaan. Tieto- ja viestintäteknologian hyväksikäyttö
on tuonut uusia mahdollisuuksia etenkin tiedon jakamiseen. Esimerkiksi yliopistojen
opettajien asiantuntemusta on nyt mahdollista saattaa helposti entistä
lukuisampien oppijoiden ulottuville. Tästä on hyvä esimerkki Sanna Järveltä,
joka jakaa sivustollaan (http://sannajarvela.wordpress.com/) omaan
tutkimukseensa liittyviä lähteitä. Tässä kohden voi kuitenkin esittää
kysymyksen, onko tutkijoilla olemassa ajallisia resursseja osallistua yleisellä
tasolla liikkuvaan keskusteluun, joka mahdollisesti sivuaa heidän ajatuksiaan.
Internetin kautta jaettuun materiaalin saatavuuteen liittyy kuitenkin myös
ongelmia. Olen monta kertaa törmännyt tilanteeseen, jossa kerran internetistä tavoittamaani
materiaalia ei myöhemmin enää ollutkaan saatavilla.
Kandidaattitutkielmassani sivusin verkko-opetuksen teemaa
tutkimalla opettajan läsnäolon merkitystä verkko-opiskelussa. Yhtenä tämän
tutkimuksen tuloksena nousi esiin verkko-opiskelun merkitys oman opiskelun mahdollistajana
työssä käyville aikuisille. Toinen havainto oli, että osalla opiskelijoista oli
selvästi epärealistinen ennakkokuva opiskelun vaatimasta työmäärästä ja tämä
myös näkyi itse asetettujen opiskelutavoitteiden saavuttamattomuutena.
Verkkokeskustelut tuntuvat edelleen olevan myös yksi verkko-oppimisympäristöjen
haasteista. Nämä havainnot voi liittää myös sosiaalisen median yhteyteen, sillä
verkossa oppiminen perustuu moni tavoin juuri omien ja toisten ajatusten implisiittiseen
ja eksplisiittiseen reflektointiin. Opiskelu vaatii edelleenkin oman aikansa ja
paikkansa uusista teknisistä innovaatioista huolimatta.
Teoksessaan Oppimisen
uusi järjestys tutkijat Risto Rinne ja Eeva Salmi (1998) esittävät, että yhteiskunnassamme
on siirrytty ns. sirpalemaiseen elämänkaaren malliin. Aiemmin kouluttauduttiin
ja työskenneltiin jollakin tietyllä uralla. Siirtyminen lineaarisesta
elämänkulusta limittäiseen on merkinnyt sitä, että yksittäisen uran sijasta yksilöt
rakentavat useita päällekkäisiä ja poikittaisia uria sekä elämänpolkuja. Tähän
”uuteen järjestykseen” liittyy useiden koulutuskerroksien rakentamista opiskeluvaiheiden
seuratessa toinen toistaan. Tässä murroksessa työn, harrastusten ja muiden elämänalueiden
väliset raja-aidat ovat saattaneet hämärtyä. Voisiko sosiaalinen media toimia
näiden eri alueiden yhdistäjänä? Parhaimmillaanhan harrastukset, työ ja
oppiminen voivat muodostaa toisiaan täydentävän kokonaisuuden.
Aikuiselta oppijana odotetaan kykyä sitoutua opiskelutavoitteisiinsa
sekä oman toimintansa arviointiin. Opiskelutavoitteisiin sitoutumisen merkitys
korostuu korkeakouluopiskelussa ja etenkin verkko-oppimisympäristöissä, sillä oppijan
ulkoinen säätely ei ole niissä samalla tavoin läsnä kuin näiden kontekstien ulkopuolella.
(Du Pois & Staley 1997; Korhonen 2003, 39; Muhonen & Piesanen 2006, 193.)
Verkko on opiskelun tutkimisen areenana hyvin kiinnostava. Olen jatkanut tämän
oppimisympäristön tutkimusta pro gradu -tutkielmassani. Parhaillaan
viimeistelyvaiheessa oleva lopputyöni tutkii motivaation, itsesäätelyn, emootioiden,
volition sekä oppimisympäristön merkitystä opiskelun tavoitesitoutumiselle verkko-opiskelussa.
Tämän tutkimuksen tulokset tullaan julkaisemaan loppusyksystä 2012.
Sitoutumisen merkitystä opiskelussa kuvaa hyvin Roger Bennettin,
Rita Kottaszin ja Julia Nocciolinon tutkimuksen tulos (2007), jonka mukaan
opintoihin sitoutumattomuus nousi tutkinto-opiskelijoilla keskeisimmäksi syyksi
opintojen keskeyttämiselle. Myös itsesäätely opiskeluun liittyvänä tekijänä on noussut
merkittävään asemaan. Yksilöillä on nykyään jatkuvasti tarvetta päivittää
tietämystään ja taitojaan, ja tätä uutta osaamista pitää kyetä oppimaan
toisista riippumattomasti. Nelson Du Bois ja Richard Staley (1997) esittävätkin,
että ihmiset ilman itsesäätelyn taitoja saattavat olla nyky-yhteiskunnassa
yhtä epäedullisessa asemassa kuin ne, jotka ovat lukutaidottomia. Barry J.
Zimmermanin (2000) mukaan itsesäätely saattaa olla ehkä kaikkein tärkein
inhimillinen ominaisuutemme. Erilaisten keskustelupalstojen sisältöjä lukeneena
voi hyvin todeta, että itsesäätelyn taitoa tarvitaan myös sosiaalisessa
mediassa omia ajatuksia julkaistaessa.
Lähteet
Bennett, R., Kottasz, R. &
Nocciolino, J. 2007. Catching the early walker: an examination of potential
antecedents of rapid student exit from business-related undergraduate degree programmes
in a post-1992 university. Journal of Further and Higher Education 31 (2),
109−132.
Du Bois, N.F. & Staley,
R.K. 1997. A Self-Regulated Learning Approach to Teaching Educational
Psychology. Educational Psychology Review, Vol. 9, No 2, 171–193.
Korhonen, V. 2003. Oppijana verkossa. Aikuisopiskelijan
oppimiseen suuntautuminen ja oppimiskokemukset verkkopohjaisessa
oppimisympäristössä. Akateeminen väitöskirja. Tampereen yliopisto. Saatavilla
www-muodossa: <http://acta.uta.fi/pdf/951-44-5658-0.pdf>.
Muhonen, R. & Piesanen, E. 2006. Korkeakoulutus osana
elämänlaajuista oppimista. Teoksessa J. Ursin & Välimaa (toim.)
Korkeakoulutus teoriassa. Näkökulmia ja keskustelua. Jyväskylä: Jyväskylän
yliopistopaino, 185–213.
Rinne, R. & Salmi, E. 1998. Oppimisen uusi järjestys. 3.
painos. Tampere: Vastapaino.
Zimmerman, B.J. 2000.
Attaining Self-Regulation. A Social Cognitive Perspective. Teoksessa Boekaerts
M., Pintrich P.R. & Zeidner, M., Handbook of Self-Regulation. San Diego, California:
Academic Press, 13–39.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti